Selasa, 1 Januari 2013

2
Komen

Bakteria baik didalam Usus pengaruhi ketahanan badan


USUS bukan sekadar tempat yang menjadi salur laluan makanan sebelum dikumuhkan kerana ia turut berperanan sebagai barisan pertahanan penting tubuh terhadap bakteria berbahaya.

Disebabkan itu, kesihatan usus akan mempengaruhi penyerapan zat daripada makanan dan ini memberi kesan kepada kesihatan tubuh yang turut mempengaruhi kekuatan sistem ketahanan badan. 

Kehadiran bakteria probiotik dan prebiotik amat penting dalam membantu mengekalkan keseimbangan kesihatan sistem penghadaman terutama bagi kanak-kanak memandangkan ia organ pertahanan badan terbesar bagi tubuh. 


Probiotik berasal daripada perkataan Greek bermaksud ‘untuk kehidupan’ dan ia digunakan sebagai komponen semula jadi dalam makanan berteraskan kesihatan.

Ini menjelaskan probiotik adalah bakteria baik yang menjadi sebahagian daripada populasi mikro semula jadi di dalam perut.

Ia bertindak membantu mengekalkan kesihatan perut yang baik dan ia bukan saja membantu fungsi pencernaan, menggalakkan proses pembuangan sisa dengan lebih baik malah, meningkatkan penyerapan nutrien serta mengurangkan kehadiran organisma berbahaya. 

Kebiasaannya, bakteria baik ini melekat pada dinding dan menghuni saluran gastrousus. 

Ia berperanan membaiki masalah usus seperti kembung, cirit-birit dan sembelit disebabkan mikroflora usus yang tidak seimbang dengan mengeluarkan antiinfektif protein untuk melawan patogen (mikroorganisma berbahaya). 

Contoh probiotik yang biasa ditemui adalah seperti bifidobakteria dan lactobacillus dan kewujudannya membantu mengekalkan populasi bakteria patogen berbahaya dalam jumlah sepatutnya. 

Sementara itu, prebiotik pula diklasifikasikan sebagai bakteria jahat sebelum bertukar menjadi bakteria baik. 

Ia adalah makanan yang diperlukan bakteria untuk membiak, namun walaupun dianggap sebagai makanan berfungsi ia tidak boleh dihadam. 

Prebiotik berfungsi sebagai penggalak pertumbuhan di dalam usus kerana ia bersifat serat yang tidak boleh dihadam seperti oligosakarida, inulin, dan pirodekstrin yang terdapat dalam sesetengah makanan. 

Apabila dimakan, serat terbabit akan disalurkan terus kepada usus dan dicerna oleh bakteria baik untuk pertumbuhannya. Oleh itu, prebiotik ini menggalakkan pertumbuhan dan meningkatkan aktiviti metabolisme bakteria baik. 


APA KATA PAKAR??

Menurut Pakar Nutrisi, Fakulti Sains Makanan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Aminah Abdullah, pengambilan probiotik untuk kanak-kanak didapati memberi manfaat terutama kepada mereka yang tidak diberikan susu ibu serta mempunyai sistem imun badan yang lemah, kurang selera makan dan sering mendapat alahan selain berupaya mengurangkan risiko kejadian ekzema. 

Katanya, probiotik yang biasa ditemui pada tubuh dan memberi manfaat serta selamat untuk kanak-kanak banyak mengandungi lactobacillus kerana pengambilannya mampu melindungi si kecil dan mengelak sakit daripada berulang di samping menguatkan imuniti badan. 

“Sistem pertahanan badan yang lemah akan menyebabkan anak mudah jatuh sakit dan lesu serta boleh mempengaruhi kemahiran sosial mereka. 

“Keadaan ini bukan saja merisaukan ibu bapa malah mungkin turut menjejaskan tumbesaran dan prestasi kognitif mereka,” katanya ketika ditemui pada majlis pelancaran makanan sampingan Natural Prebiotic sempena Ekspo Makanan di Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur, baru-baru ini. 

Selain itu, Dr Aminah berkata, susu antara sumber makanan yang kaya dengan pelbagai khasiat adalah komponen diet terpenting bagi kanak-kanak setiap hari dalam membantu memastikan pengambilan tenaga, protein, lemak, vitamin dan mineral mencukupi. 

Namun, katanya, ada juga kanak-kanak yang tidak boleh meminum susu kerana ia mengandungi banyak laktos dan ibu bapa boleh menggantikannya dengan yogurt bagi memastikan keseimbangan sistem penghadaman mereka tidak terjejas. 

Malah, gangguan keseimbangan di dalam sistem penghadaman itu akan menggalakkan peningkatan populasi bakteria jahat yang melemahkan sistem pertahanan badan dan boleh mengundang pelbagai penyakit. 

“Jika berlaku ketidakseimbangan terbabit, ia boleh mendorong kepada beberapa masalah membabitkan usus dan menyebabkan ketidakselesaan kepada kanak-kanak antaranya sukar menerima sesuatu makanan, angin berlebihan serta alahan makanan. 

“Oleh itu, ibu bapa perlu memastikan anak mendapat diet pemakanan seimbang daripada pelbagai kelas makanan yang ditetapkan dalam piramid makanan bagi memastikan tumbesaran mental dan fizikal sejajar dengan usia,” katanya.


6 Cara Probiotik Tingkatkan Ketahanan Badan



1. Probiotik Menjaga Kesihatan Pencernaan
Setiap orang memiliki lebih dari 1.000 jenis bakteria berbeda yang hidup dalam saluran pencernaan dan membantu memecah makanan serta menyerap nutrisi. Namun ketika kita minum antibiotik, ubat yang dirancang untuk membunuh bakteria penyebab penyakit tersebut itu juga membunuh flora usus sihat yang membantu kita mencerna makanan.

Menurut studi yang dilakukan JAMA, sekitar 30 % pesakit yang minum antibiotik dilaporkan menderita diare akibat antibiotik (AAD). Solusinya, para doktor pun meresepikan berbagai produk yang mengandungi probiotik agar saluran pencernaan kembali terisi dengan bakteria baik. Kajian ini juga menemukan bahawa cara tersebut dianggap sesuai bagi banyak pesakit.

Namun probiotik juga bisa membantu mengatasi masalah pencernaan lainnya. Penelitian telah menunjukkan bahwa probiotik bermanfaat bagi penderita irritable bowel syndrome (IBS) atau sindrom iritasi usus yang sulit diubati dengan gejala seperti nyeri perut, kram, kembung, diare dan sembelit.

Dalam sebuah kajian, pasien IBS wanita mengalami beberapa pengurangan gejala seperti nyeri perut ketika diberi suplemen dari strain bakteria baik, Bifidobacterium infantis.

Bahkan bagi pesakit  yang tak memiliki masalah kesihatan, probiotik dapat membantu mengelola pencernaan secara menyeluruh. Challa berargumen dalam bukunya, Probiotics for Dummies bahwa bakteri baik membantu "mendesak keluar" bakteria jahat di dalam usus. Jika usus diisi dengan bakteria baik maka takkan ada tempat untuk bakteri jahat.

2. Probiotik Menjaga Kesihatan Pundi Kencing
Menurut sebuah penelitian, probiotik menjadi semacam antibiotik bagi orang-orang yang menderita infeksi  saluran kencing
Selain itu, ada bukti bahwa probiotik biasa dapat membantu mencegah bakteria jahat menyerang  saluran kencing dengan menjaga populasi bakteri baik tetap berada di saluran tersebut.

Infeksi saluran kencing sangat sering terjadi, terutama pada wanita. Sebagian besar infeksi tersebut bisa hilang dengan minum antibiotik, namun menurut literatur dari University of Maryland Medical Center, sekitar 30-40 % kesnya boleh berulang.

3. Probiotik Mengatasi Alergi
Penelitian tentang alergi masih minima namun setidaknya ada satu kajian yang menemukan hubungan antara wanita yang mengambil probiotik selama kehamilan dengan 30 % pengurangan ekzemamasa kanak-kanak (gejala awal alergi) pada bayinya.

Peneliti memilih beberapa wanita yang memiliki sejarah alergi keturunan atau yang pasangannya punya sejarah alergi. Bayi yang menerima probiotik in-vitro juga memiliki tingkat peradangan jaringan 50% lebih tinggi. Peneliti pun menduga inilah yang membantu sistem kekebalan tubuh dan mengurangi terjadinya alergi.

4. Probiotik Menjaga Kesihatan Kewanitaan
Sama halnya dengan saluran pencernaan, kesihatan vagina juga sangat bergantung pada keseimbangan bakteri baik dan jahat. Ketika tidak seimbang, hal ini dapat menyebabkan satu-dua gejala penyakit yang sangat umum seperti bakterial vaginosis dan jangkitan fungusi. Faktanya, bakterial vaginosis bisa menyebabkan jangkitan fungus.

Beberapa kajian kecil telah menemukan bahwa probiotik L. acidophilius dapat membantu mencegah infeksi. Probiotik juga berperanan khusus dalam kesihatan kehamilan, terutama kerana biasanya wanita hamil sangat terdedah terhadap infeksi vagina.

Bacterial vaginosis pun telah diindikasikan sebagai faktor yang menyumbang pada kelahiran pra matang sehingga penggunaan probiotik akan berpotensi menyelamatkan dan memelihara kesihatan janin.


5. Probiotik Memelihara Kekebalan Tubuh
Secara mengejutkan, salah satu fungsi utama dari bakteria baik adalah untuk merangsang respon kekebalan tubuh.

Makanan yang kaya probiotik akan memelihara flora usus yang baik dan membantu mempertahankan sistem kekebalan tubuh yang kuat. Bahkan dalam sebuah kajian kecil pada sejumlah pelajar, pelajar yang diberi minuman susu fermentasi memperlihatkan peningkatan produksi limfosit dalam tubuhnya yang menunjukkan adanya respon kekebalan tubuh yang baik.

6. Probiotik Melawan Obesiti
Pada 2006, peneliti Stanford University menemukan bahwa penderita obesiti memiliki bakteria usus yang berbeda daripada orang yang berat badannya normal. Hal ini merupakan indikasi pertama bahwa flora usus memainkan peranan penting bagi pemeliharaan berat badan.Beberapa penelitian awal menunjukkan bahwa probiotik dapat membantu penderita obesitas yang telah menjalani operasi penurunan berat badan untuk mempertahankan berat badannya.

Selain itu, dalam sebuah penelitian pada wanita yang mencoba menghilangkan lemak perut, penambahan kapsul lactobacillus dan Bifidobacterium membantu mengurangi lingkar pinggangnya.

Namun masih belum jelas bagaimana probiotik memainkan peranan dalam penurunan berat badan dan ada beberapa kontroversi tentang seberapa signifikan proses penurunan berat badan yang dikaitkan dengan probiotik tersebut.

Meski begitu selama sumber probiotiknya rendah kalori dan sehat, penurunan berat badan dengan menggunakan probiotik tak berbahaya untuk dicuba.



 Kini satu produk terbaru dan terlaris NURICH LACTO-LITE ternyata kaya dengan Probiotik dan prebiotik..sangat sesuai untuk kesihatan badan.




LactoLite ini ialah minuman kesihatan serbuk yogurt kultur hidup dan inulin. LactoLite membantu menjaga dan MEMBERSIHKAN usus kita dan bersifat MEMULIHKAN. Boleh diminum oleh orang yang kurus atau besar….yg kurus tak semestinya usus bersih kan? Jadi, eloklah kita cuci usus kita….penangan LactoLite ni sangat hebat….



Kultur Hidup ni membantu dalam pencernaan, tingkatkan pergerakan usus, membantu penghadaman, menggalakkan pertumbuhan Bifidobacteria. Inulin membantu pertumbuhan bakteria baik dalam sistem penghadaman.

Lain2 kelebihan Lactolite:

* Menyingkirkan toksin badan
* Menggalakkan metabolism
* Mengurangkan beban badan
* Menggalakkan pertumbuhan bakteria baik
* Membantu dalam penghadaman
* Membantu melegakan sembelit
* Membantu sintesis vitamin
* Mengempiskan perut
* Menyingkirkan lemak tepu dalam badan
* Meningkatkan metabolisme untuk mengurangkan berat badan





Macamana nak minum ye? 

LactoLite ni boleh di minum awal pagi atau sebelum tidur. 1 sachet je sehari. Campurkan dengan setengah gelas air…mesti air sejuk…tak mau air suam or panas…nanti bacteria mati la…nak lagi sedap, boleh campur dengan nestle bliss ke, rebina ke…depends…lepas tu jgn lupa minum air 8 gelas sehari untuk tolong flush….

Kesannya, LactoLite menyebabkan kita lebih lawas....pencernaan lebih baik tau..lagilah elok untuk orang2 yang susah membuang atau sembelit tu….

Harga? yang paling murah dan berkesan…ada yg mahal tapi berkesan, ada yang murah tapi tak berkesan, ada yg mahal tapi tak berkesan…TAPI Lactolite, murah dan berkesan gitu!


atau hubungi konsultan Smart Tycoon Group anda
untuk tahu lebih lanjut tentang pengambilan produk Lactolite


Anda Suka?? Klik LIKE n SHARE!!!...Anda berminat?? Terus ke E-Shop@Online Order!!!..Tqvm

2 ulasan: